• Tevreden reizigers sinds 2006
  • Toegewijde reisexperts
  • Bewezen reiskwaliteit
  • Zorgvuldig geselecteerde lokale gidsen
  • Prijsgarantie
  • 24/7 assistentie
  • Lid van het reisgarantiefonds

Nicaragua - Reisinformatie

Op dit moment raden wij af om naar Nicaragua te reizen i.v.m. onrust in het land. Wij hopen dat de situatie snel zal verbeteren zodat het weer zeker is om daarheen te reizen. Neem contact op met onze reiskonsulent voor meer informatie of blijf geinformeerd hier.

Nicaragua - Reisinformatie

Nicaragua - Reisinformatie

Op dit moment raden wij af om naar Nicaragua te reizen i.v.m. onrust in het land. Wij hopen dat de situatie snel zal verbeteren zodat het weer zeker is om daarheen te reizen. Neem contact op met onze reiskonsulent voor meer informatie of blijf geinformeerd hier.

1. Klimaat

Nicaragua ligt in de tropische klimaatzone, maar het klimaat is zeer gevarieerd. In het oosten is het vrij warm en zeer nat. In het centrale en westelijke hoogland kunnen de temperaturen aan een aangename zomerse dag in Nederland doen denken. Aan de westkust is het erg warm.

Weerstatistiek van Granada (westelijk Nicaragua):

JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagtemp. 29 30 32 31 31 28 27 29 28 29 29 30
Nachttemp. 20 20 22 23 23 22 21 22 21 22 21 21
Neerslag mm 0 0 0 9 66 78 30 60 99 90 36 3
Dagtemp. Nachttemp. Neerslag mm
JAN 29 20 0
FEB 30 20 0
MRT 32 22 0
APR 31 23 9
MEI 31 23 66
JUN 28 22 78
JUL 27 21 30
AUG 29 22 60
SEP 28 21 99
OKT 29 22 90
NOV 29 21 36
DEC 30 21 3
2. Vorm van reizen

Excursies en transfers vinden in kleine, internationale groepen plaats, met Engelssprekende gidsen.

3. Wat is de beste periode om naar Nicaragua te reizen?

De beste reistijd voor Nicaragua is de periode van december tot en met mei. De lucht is dan warm en droog en de temperaturen overdag 30 tot 35 graden. De regentijd duurt van juni tot en met november. De lucht is dan warm en vochtig en de temperaturen overdag 25 tot 30 graden.

4. Reisvoorwaarden

Lees alstublieft zorgvuldig onze algemene reisvoorwaarden, daar deze algemene voorwaarden onderdeel zijn van de contractuele bepalingen in verband met de reizen gekocht bij Lamatravel.nl.

Klik hier om onze reisvoorwaarden te lezen.

5. Reisverzekeringen

Wij raden u dringend aan een goede reisverzekering en annuleringsverzekering af te sluiten. Een goede verzekering met een uitgebreide werelddekking kan u ingeval van schade, letsel of ziekte veel onnodige kosten en regelingen schelen. De standaard ziektekostenverzekering is veelal niet voldoende.

6. Taal

In Nicaragua wordt Spaans gesproken. De Nicaraguanen zijn echter zeer behulpzaam en vinden het leuk de Engelse woorden te gebruiken die ze kennen. Op het platteland spreekt men bijna geen Engels, daarom gebruiken wij tweetalige gidsen (Engels/Spaans).  U kunt na veel zinnen ‘por favor’ zeggen. Dit betekent ‘alstublieft’. ‘Gracias’, dat ‘dank u wel’ betekent, zal ook een glimlach op de gezichten toveren.

7. Vaccinatie

Voor de door Lamatravel.nl aangeboden bestemmingen gelden adviezen, respectievelijk voorschriften op het gebied van gezondheid.

Wijzigingen met betrekking tot medische voorschriften komen zeer regelmatig voor en daarom dient u zelfstandig na te gaan of er voor uw reisbestemming gezondheidsadviezen van toepassing zijn.

Dit kan inhouden bescherming middels vaccinaties of tabletten, maar ook het gebruik van preventieve maatregelen ter voorkoming van ziektes.

U dient zich hiertoe – ruim voor vertrek  – te wenden tot uw huisarts, GGD, het Ministerie van Volksgezondheid of het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Op Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering kunt u meer informatie vinden over ziekten op reis en hoe u deze kunt voorkomen.

We attenderen u erop dat u het vaccinatiebewijs altijd op reis meeneemt.

8. Visum

U heeft als Nederlands staatsburger geen visum nodig voor een verblijf minder dan 90 dagen. Net als bij andere internationale reizen moet u in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort. De eis wat betreft de geldigheidsduur van het paspoort kan variëren, maar in de regel, moet het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn op het moment van uw terugkomst. Daarnaast moet het paspoort tenminste nog 1 lege visumpagina hebben. Omdat deze regels kunnen veranderen, raden we u aan de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken te raadplegen.

9. Munteenheid

De munteenheid in Nicaragua is de cordoba. Op wisselkoersen kunt u altijd de huidige koers zien. Zoek op NIO (Nicaraguaanse cordoba). We raden aan Amerikaanse dollars in contanten mee te nemen, die u bij aankomst op een officieel wisselkantoor kunt omwisselen. Neem ook uw creditcard mee en onthoud uw pincode goed en noteer deze nergens! Geldautomaten, de zogenaamde ATM’s, vindt u bijna overal. De gangbare creditcards zijn in hotels, veel restaurants en winkels te gebruiken. Ook hier geldt echter dat hoe verder u op het platteland komt, hoe kleiner de kans is dat u uw creditcard kunt gebruiken.

10. Prijsniveau

In het algemeen ligt het prijsniveau in Nicaragua lager dan dat in Nederland. Dit geldt ook voor het uit eten gaan, maar er zijn natuurlijk restaurants en drankjes in alle prijsklassen. Op het platteland is het prijsniveau lager dan in de grote steden. Een goed maaltijd is voor ca. € 13 te krijgen.

11. Fooien

Fooi in restaurants hoeft niet meer dan 10% te zijn. U hoeft taxichauffeurs geen fooi te geven. Maar het is de gewoonte dat elke gast de reisleider 5 dollars en de buschauffeur 3 dollars per dag geeft. Er moet echter op worden gewezen dat het geven van fooi altijd vrijwillig is en nooit verplicht, maar in de Latijns-Amerikaanse landen is het echter een gewoonte en algemeen gebruikelijk.

12. Tijdsverschil

Het tijdsverschil tussen Nederland en Nicaragua hangt ervan of het zomer- of wintertijd in Nederland is.

In zomertijd: – 8 uren. Dat wil zeggen dat als het 12.00 uur in Nederland is, is het 4.00 uur in Nicaragua.

In wintertijd: – 7 uren, omdat Nicaragua zomertijd kent.

13. Elektriciteit

Nicaragua heeft 110/120 volt. De stekkers hebben platte pinnen. U dient daarom een adapter/reisstekker mee te nemen.

14. Feestdagen

Het is altijd een bijzondere belevenis om tradities en feesten van andere landen mee te maken. Hieronder ziet u een overzicht van feestdagen, belangrijke festivals en bijzondere herdenkingen.

We maken u erop attent dat sommige musea en bezienswaardigheden op deze dagen gesloten kunnen zijn.

15. Telefoon en internet

De internationale toegangscode van Nicaragua is +505. Het kan duur zijn vanuit Nicaragua naar huis te bellen. Informeer eventueel bij uw provider wat de prijzen zijn en hoe de dekking is.

In de meeste grote steden zijn internetcafés te vinden, maar de verbinding is niet altijd zo snel als bij ons.

16. Veiligheid

Overal in de wereld waar armoede is, is het raadzaam discreet te zijn. Het is niet verstandig om waardevolle spullen achter te laten of ze openlijk te tonen. Wij werken alleen met opgeleide, ervaren en gecertificeerde gidsen, die altijd bereid zijn u met betrekking tot veiligheid van raad te voorzien en precies weten waar u zich veilig kunt begeven. Als u altijd het advies van de gids volgt, zal er geen gevaar zijn. De hoofdregel is dat men in grote steden extra voorzichtig moet zijn.

17. Eten en drinken

Het eten in Nicaragua is van Midden-Amerikaans karakter met grote hoeveelheden frijoles (bonen), tamales (gevulde maisbladeren), tortilla’s, rijst en mais. De lange kustlijn zorgt voor aanvoer van verse vis en schaaldieren.

18. Ontvangst van vliegtickets

We sturen u de vliegtickets zodra u uw reis heeft geboekt. Op het vluchtschema kunt u de tijdstippen en vliegroute zien. Het is belangrijk, dat u controleert dat er geen spelfouten in uw naam staan. Uw naam op de vliegticket dient exact overeen te komen met de naam in uw paspoort. Als u fouten in de namen ontdekt, dient u onmiddellijk contact met ons op te nemen.

Tegenwoordig bestaan er alleen nog maar elektronische vliegtickets (e-tickets). U krijgt dus geen papieren vliegticket voor het inchecken op de luchthaven. Voor het inchecken op de luchthaven heeft u uw paspoort en de boekingsreferentie nodig. De boekingsreferentie staat op uw vluchtschema.

19. Upgrade en extra beenruimte

Veel luchtvaartmaatschappijen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om bij geboekte tickets naar stoelen met extra ruimte en comfort te upgraden, o.a. Economy Comfort bij KLM en Premium Voyageur bij Air France. Wij kunnen uw ticket niet naar deze stoelen upgraden, maar dit kunt u in de meeste gevallen zelf doen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen helaas ook niet voor het reserveren van stoelen met extra beenruimte, zoals die bij de nooduitgangen in het vliegtuig, zorgen. Als u extra beenruimte nodig hebt, raden we u aan zo vroeg mogelijk op de datum van vertrek op de luchthaven in te checken en een medewerker te vragen u te helpen.

20. Uw bagage

We gebruiken veel verschillende luchtvaartmaatschappijen voor de vluchten naar Nicaragua, daarom zijn er geen eenduidige regels voor de hoeveelheid in te checken bagage en handbagage te geven. Zie de informatie hierover op uw vliegticket of neem contact met ons op als u hier vragen over heeft.

Zorg ervoor alle belangrijke, onmisbare zaken in uw handbagage te hebben. Dit betreft bijv. paspoort, visum, vliegtickets, verzekeringspolissen, creditcard, geld, camera, maar ook eventuele informatie over uw specifieke gezondheidssituatie en essentiële medicijnen.

Door de airconditioning in het vliegtuig kunt u op de tocht komen te zitten, dus een trui of windjack in de handbagage is een goed idee.

21. Transfers naar en van luchthavens

Bij aankomst in een luchthaven in Nicaragua wordt u door onze lokale agent opgehaald. Hij staat in de aankomsthal en heeft een bord met uw naam erop in zijn hand. Voor vertrek wordt u weer naar de luchthaven gereden. Bij aankomst in Nicaragua worden vouchers overhandigd, waarop het tijdstip van het ophalen voor de verschillende arrangementen staat aangegeven.

22. Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

Neem contact op met reisadviseur Richard Thijssen

Schrijf naar:
info@lamatravel.nl

Bel naar:
020 - 369 07 88

Openingstijden:
Ma., wo. en vr.: 09.00 – 16.00
Di. en do.: 09.00 – 14.00

We gebruiken cookies voor statistieken en doelgerichte marketing bij derden.
U accepteert dit als u doorklikt.
Lees hier meer.

Welkom bij het nieuwe design van Asiatours.nl

Sinds u ons de vorige keer hebt bezocht, hebben wij een nieuw design gekregen, maar onze reizen zijn nog steeds hetzelfde.